LCD Ekranlı Mini Oyun: Tahmin Etmece (Buton Kontrollü)
LCD Ekranlı Mini Oyun: Tahmin Etmece (Buton Kontrollü)
Herkese merhaba Arduino severler! Bugün, hem eğlenceli hem de öğretici bir projeye imza atacağız: LCD ekran ve butonlar kullanarak tahmin etmece oyunu geliştireceğiz. Bu proje sayesinde hem LCD ekran kullanımını, hem buton okumayı, hem de temel programlama mantığını pekiştireceğiz. Hazırsanız, malzemeleri hazırlayın ve kodlamaya başlayalım!
Gerekli Malzemeler
- Arduino Uno (veya benzeri bir Arduino kartı)
- 16x2 LCD Ekran
- 3 adet Buton
- 10K Ohm Direnç (3 adet)
- 10K Ohm Potansiyometre
- Breadboard
- Jumper Kablolar
Devre Şeması
Devremizi kurarken aşağıdaki bağlantıları dikkatlice yapalım:
- LCD Ekran Bağlantıları:
- LCD VSS pin -> Arduino GND
- LCD VDD pin -> Arduino 5V
- LCD VO (Contrast) pin -> Potansiyometrenin orta bacağı (Potansiyometrenin diğer iki bacağı 5V ve GND'ye bağlanacak)
- LCD RS pin -> Arduino Pin 12
- LCD Enable pin -> Arduino Pin 11
- LCD D4 pin -> Arduino Pin 5
- LCD D5 pin -> Arduino Pin 4
- LCD D6 pin -> Arduino Pin 3
- LCD D7 pin -> Arduino Pin 2
- LCD A (Anode) pin -> Arduino 5V (direnç üzerinden bağlanabilir)
- LCD K (Cathode) pin -> Arduino GND
- Buton Bağlantıları:
- Her bir butonun bir bacağı -> Arduino Dijital Pin 8, 9 ve 10 (sırasıyla)
- Her bir butonun diğer bacağı -> GND (ve 10K Ohm direnç ile Arduino 5V'a pull-up yapılarak)
Açıklama: Butonlar, pull-up dirençler sayesinde normalde HIGH durumunda olacaklar. Butona basıldığında ise LOW sinyali Arduino'ya iletilecek.
Arduino Kodu
Şimdi de kod kısmına geçelim. Aşağıdaki kodu Arduino IDE'sine kopyalayın ve kartınıza yükleyin.
#include <LiquidCrystal.h>
// LCD pinleri
const int rs = 12, en = 11, d4 = 5, d5 = 4, d6 = 3, d7 = 2;
LiquidCrystal lcd(rs, en, d4, d5, d6, d7);
// Buton pinleri
const int buttonUpPin = 8;
const int buttonDownPin = 9;
const int buttonEnterPin = 10;
int randomNumber;
int guess;
bool gameStarted = false;
void setup() {
lcd.begin(16, 2);
pinMode(buttonUpPin, INPUT_PULLUP);
pinMode(buttonDownPin, INPUT_PULLUP);
pinMode(buttonEnterPin, INPUT_PULLUP);
lcd.print("Tahmin Etmece!");
lcd.setCursor(0, 1);
lcd.print("Baslamak icin OK");
randomSeed(analogRead(A0)); // Rastgele sayı üretimi için seed
}
void loop() {
if (!gameStarted) {
if (digitalRead(buttonEnterPin) == LOW) {
startGame();
}
} else {
checkButtons();
displayGuess();
}
}
void startGame() {
gameStarted = true;
randomNumber = random(1, 101); // 1 ile 100 arasında rastgele sayı
guess = 50; // Başlangıç tahmini
lcd.clear();
lcd.print("Tahmin: ");
}
void checkButtons() {
if (digitalRead(buttonUpPin) == LOW) {
delay(100); // Buton debounce
if (guess < 100) {
guess++;
}
}
if (digitalRead(buttonDownPin) == LOW) {
delay(100); // Buton debounce
if (guess > 1) {
guess--;
}
}
if (digitalRead(buttonEnterPin) == LOW) {
delay(100); // Buton debounce
checkGuess();
}
}
void displayGuess() {
lcd.setCursor(8, 0);
lcd.print(guess);
lcd.print(" "); // Sayıyı temizlemek için
}
void checkGuess() {
if (guess == randomNumber) {
lcd.clear();
lcd.print("Tebrikler!");
lcd.setCursor(0, 1);
lcd.print("Bildiniz!");
delay(2000);
gameStarted = false;
lcd.clear();
lcd.print("Tekrar icin OK");
lcd.setCursor(0, 1);
lcd.print("Basin");
} else if (guess < randomNumber) {
lcd.clear();
lcd.print("Daha Yuksek!");
delay(1000);
lcd.clear();
lcd.print("Tahmin: ");
} else {
lcd.clear();
lcd.print("Daha Dusuk!");
delay(1000);
lcd.clear();
lcd.print("Tahmin: ");
}
}
Kodun Açıklaması
- LiquidCrystal Kütüphanesi: LCD ekranı kullanabilmek için gerekli olan kütüphane.
- Pin Tanımlamaları: LCD ve butonların bağlı olduğu pinler tanımlanıyor.
- setup() Fonksiyonu: LCD ekran başlatılıyor, buton pinleri giriş olarak ayarlanıyor ve rastgele sayı üretimi için bir başlangıç değeri (seed) belirleniyor.
- loop() Fonksiyonu: Oyunun ana döngüsü. Oyun başlamadıysa, "OK" butonuna basılmasını bekliyor. Oyun başladıysa, butonları kontrol ediyor ve tahmini ekrana yazdırıyor.
- startGame() Fonksiyonu: Oyunu başlatıyor, rastgele bir sayı üretiyor ve ilk tahmini ayarlıyor.
- checkButtons() Fonksiyonu: Butonlara basılıp basılmadığını kontrol ediyor.
- displayGuess() Fonksiyonu: Mevcut tahmini LCD ekrana yazdırıyor.
- checkGuess() Fonksiyonu: Tahminin doğru olup olmadığını kontrol ediyor ve kullanıcıya geri bildirim veriyor.
Oyunun Oynanışı
- Arduino'yu bilgisayarınıza bağlayın ve kodu yükleyin.
- LCD ekranda "Tahmin Etmece!" yazısı belirecek.
- Oyunu başlatmak için "OK" butonuna basın.
- Yukarı ve aşağı butonlarını kullanarak tahmininizi ayarlayın.
- Tahmininizden eminseniz, "OK" butonuna basın.
- Eğer tahmininiz doğruysa, "Tebrikler!" yazısı belirecek. Değilse, "Daha Yüksek!" veya "Daha Düşük!" uyarıları alacaksınız.
- Tekrar oynamak için "OK" butonuna basın.
İpuçları ve Geliştirme Fikirleri
- Oyuna bir zorluk seviyesi ekleyebilirsiniz (örneğin, daha geniş bir sayı aralığı).
- Oyuna bir can sayısı ekleyebilirsiniz (örneğin, kullanıcı 5 hakkı olduğunda kaybedecek).
- LCD ekranda kalan can sayısını gösterebilirsiniz.
- Skor tablosu ekleyerek en iyi skorları saklayabilirsiniz.
Umarım bu proje sizin için faydalı olmuştur. İyi eğlenceler ve kodlamalar!
Etiketler: Arduino, LCD, Buton, Tahmin Etmece, Oyun, Proje, Elektronik, Kodlama, Hobi, Öğrenme
```
0 yorum: