LCD Ekranlı Mini Oyun: Tahmin Etmece (Buton Kontrollü)
LCD Ekranlı Mini Oyun: Tahmin Etmece (Buton Kontrollü)
Merhaba sevgili Arduino severler!
Bugünkü projemizde, hem eğlenceli hem de öğretici bir uygulamaya imza atıyoruz: LCD ekranlı, buton kontrollü bir tahmin etmece oyunu! Bu proje, Arduino'nun basitliğini, LCD ekranların görsel gücünü ve butonların interaktifliğini bir araya getirerek keyifli bir deneyim sunacak. Hem elektronik bilginizi pekiştirecek hem de programlama becerilerinizi geliştireceksiniz. Hazırsanız, haydi başlayalım!
Projenin Amacı
Projemizin amacı, Arduino kullanarak rastgele bir sayı üretmek ve kullanıcının bu sayıyı butonlar aracılığıyla tahmin etmesini sağlamak. LCD ekran, kullanıcıya gerekli bilgileri (tahmin, ipucu, sonuç vb.) göstermek için kullanılacak. Böylece hem temel Arduino kavramlarını öğrenecek hem de basit bir oyun geliştirmenin keyfini çıkaracaksınız.
Gerekli Malzemeler
Bu projeyi gerçekleştirmek için aşağıdaki malzemelere ihtiyacınız olacak:
- Arduino Uno (veya uyumlu bir kart)
- 16x2 LCD Ekran
- 3 adet Buton
- 10K Ohm Potansiyometre (LCD kontrast ayarı için)
- 220 Ohm Direnç (LCD backlight için)
- 10K Ohm Direnç (Her bir buton için, pull-down direnci olarak)
- Jumper Kablolar
- Breadboard (tercihen)
Devre Şeması ve Bağlantılar
Devremizi kurarken aşağıdaki bağlantıları dikkatlice yapmanız gerekmektedir:
- LCD Ekran Bağlantıları:
- LCD VSS pini -> Arduino GND
- LCD VDD pini -> Arduino 5V
- LCD VO pini -> 10K Potansiyometre orta ucu (Potansiyometrenin diğer uçları GND ve 5V'a bağlanacak)
- LCD RS pini -> Arduino Dijital Pin 12
- LCD Enable pini -> Arduino Dijital Pin 11
- LCD D4 pini -> Arduino Dijital Pin 5
- LCD D5 pini -> Arduino Dijital Pin 4
- LCD D6 pini -> Arduino Dijital Pin 3
- LCD D7 pini -> Arduino Dijital Pin 2
- LCD A (Backlight Anot) pini -> 220 Ohm Direnç üzerinden Arduino 5V
- LCD K (Backlight Katot) pini -> Arduino GND
- Buton Bağlantıları:
- Buton 1 (Artış) -> Bir bacağı Arduino Dijital Pin 8'e, diğer bacağı 10K Ohm direnç üzerinden GND'ye ve aynı bacak 5V'a bağlanır.
- Buton 2 (Azalış) -> Bir bacağı Arduino Dijital Pin 9'a, diğer bacağı 10K Ohm direnç üzerinden GND'ye ve aynı bacak 5V'a bağlanır.
- Buton 3 (Onayla) -> Bir bacağı Arduino Dijital Pin 10'a, diğer bacağı 10K Ohm direnç üzerinden GND'ye ve aynı bacak 5V'a bağlanır.
Bağlantıları yaparken kabloların doğru pinlere takıldığından emin olun. Yanlış bağlantılar donanımınıza zarar verebilir.
Arduino Kodu
Şimdi de projemizin beyni olan Arduino koduna geçelim. Aşağıdaki kodu Arduino IDE'sine kopyalayın ve Arduino'nuza yükleyin.
#include <LiquidCrystal.h>
// LCD pinlerini tanımla
const int rs = 12, en = 11, d4 = 5, d5 = 4, d6 = 3, d7 = 2;
LiquidCrystal lcd(rs, en, d4, d5, d6, d7);
// Buton pinlerini tanımla
const int buttonUp = 8;
const int buttonDown = 9;
const int buttonEnter = 10;
int randomNumber;
int guess = 1;
int attempts = 0;
bool gameStarted = false;
void setup() {
// LCD ekranı başlat
lcd.begin(16, 2);
lcd.print("Tahmin Etmece!");
// Buton pinlerini giriş olarak ayarla
pinMode(buttonUp, INPUT_PULLUP);
pinMode(buttonDown, INPUT_PULLUP);
pinMode(buttonEnter, INPUT_PULLUP);
randomSeed(analogRead(A0)); // Rastgele sayı üretimi için
}
void loop() {
if (!gameStarted) {
lcd.setCursor(0, 1);
lcd.print("Basla icin ONAY");
if (digitalRead(buttonEnter) == LOW) {
startGame();
delay(200);
}
} else {
// Tahmini ekrana yazdır
lcd.setCursor(0, 0);
lcd.print("Tahmin: ");
lcd.print(guess);
lcd.print(" ");
// Kalan hakkı ekrana yazdır
lcd.setCursor(0, 1);
lcd.print("Hakkınız: ");
lcd.print(5 - attempts);
lcd.print(" ");
// Butonları oku
if (digitalRead(buttonUp) == LOW) {
guess++;
if (guess > 100) guess = 1;
delay(200);
}
if (digitalRead(buttonDown) == LOW) {
guess--;
if (guess < 1) guess = 100;
delay(200);
}
if (digitalRead(buttonEnter) == LOW) {
attempts++;
checkGuess();
delay(200);
}
}
}
void startGame() {
randomNumber = random(1, 101); // 1-100 arasında rastgele sayı üret
guess = 1;
attempts = 0;
gameStarted = true;
lcd.clear();
}
void checkGuess() {
if (guess == randomNumber) {
lcd.clear();
lcd.print("Tebrikler!");
lcd.setCursor(0, 1);
lcd.print("Bildiniz!");
delay(2000);
endGame(true);
} else if (attempts >= 5) {
lcd.clear();
lcd.print("Kaybettiniz!");
lcd.setCursor(0, 1);
lcd.print("Sayi: ");
lcd.print(randomNumber);
delay(2000);
endGame(false);
} else {
lcd.clear();
if (guess < randomNumber) {
lcd.print("Yukari!");
} else {
lcd.print("Asagi!");
}
delay(1000);
}
}
void endGame(bool won) {
gameStarted = false;
lcd.clear();
lcd.print("Tekrar?");
lcd.setCursor(0, 1);
lcd.print("ONAY ile BASLA");
delay(1000);
}
Kodun Açıklaması
Yukarıdaki kodda şunları yaptık:
- İlk olarak, LCD ekran ve butonlar için pinleri tanımladık.
- `LiquidCrystal` kütüphanesini kullanarak LCD ekranı başlattık.
- Buton pinlerini giriş olarak ayarladık ve pull-up dirençlerini etkinleştirdik.
- `randomSeed()` fonksiyonu ile rastgele sayı üretimi için bir başlangıç değeri belirledik.
- `loop()` fonksiyonunda, sürekli olarak butonları okuyarak kullanıcının tahminini aldık ve LCD ekranda güncelledik.
- `checkGuess()` fonksiyonu ile kullanıcının tahminini kontrol ettik ve sonuca göre LCD ekranda mesajlar gösterdik.
- `startGame()` ve `endGame()` fonksiyonları ile oyunu başlatıp bitirdik.
Sonuç
Tebrikler! Artık LCD ekranlı, buton kontrollü bir tahmin etmece oyununa sahipsiniz. Bu proje, Arduino'nun temellerini öğrenmek ve elektronik projeler geliştirmek için harika bir başlangıç noktasıdır. Kodu inceleyerek ve değiştirerek projenizi daha da geliştirebilirsiniz. Örneğin, zorluk seviyesini ayarlayabilir, farklı mesajlar gösterebilir veya oyuna yeni özellikler ekleyebilirsiniz.
Umarım bu proje size ilham vermiştir ve Arduino dünyasına adım atmanıza yardımcı olmuştur. Bir sonraki projede görüşmek üzere!
Etiketler: Arduino, LCD, Buton, Oyun, Tahmin Etmece, Elektronik, Proje, Kodlama
```
0 yorum: